خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

روش لاغری 8

آیا با روزه گرفتن لاغر می‌شویم؟

پاسخ بستگی به روش تغذیه‌ی شما داره. اگر کالری دریافتی رو کمتر از نیاز به بدن برسونید، بله؛ در غیر این صورت خیر. در واقع روزه گرفتن یکی از روشهای موثر در لاغر شدن هست، با یک "ولی" خیلی بزرگ... شما در مدت زمان یک ماه، هر چقدر هم که کالری دریافتی رو کم کنید، به لاغری پایدار دست پیدا نمی‌کنید. در نتیجه باید رژیم ادامه‌دار باشه.

اشکال بزرگ روزه اینه که در مدت 16 ساعت به بدن آب نمی‌رسه، اگر این یکی رو فاکتور بگیریم، روش 8-16 یکی از روشهای موثر در لاغری هست، به این ترتیب که کالری روزانه رو در مدت 8 ساعت و در چند بخش مصرف کنید و 16 ساعت باقی روز رو چیزی نخورید. بهترین زمان تمرین در این روش هم سه ساعت پیش از شروع زمان مصرف کالری هست. خیلی از هنرپیشه‌های هالیوودی، بسته به نوع روش تمرین، از این روش برای لاغری و یا افزایش حجم ماهیچه‌ای استفاده می‌کنن.

نیرومندترین کیست؟

خیلی‌ها فکر می‌کنن رضازاده زمانی قویترین مرد جهان بوده، خیلی‌ها هم حالا فکر می‌کنن بیورسون ایسلندی قویترین مرد جهان هست. اما آیا این ادعا درسته؟ چطور میشه تعیین کرد که چه فردی قویترین هست؟ آیا تنها بلند کردن بیشترین وزنه بالای سر ملاک قویتر بودنه؟ یا بلند کردن بیشتر وزنه‌ی پاورلیفت؟ یا مثلن آیا ملاک، مسابقه‌ی قویترین مردان هست؟

در صورتی که ملاک، بزرگی و بلند کردن بیشترین وزنه باشه، این افراد قویترین هستن. اما اگر پارامترهای دیگه رو هم وارد کنیم، این قویترین‌ها در رده‌ی ضعیفترین‌ها قرار می‌گیرن. به طور مثال یک فرد 150 کیلویی که 400 کیلو پاورلیفت می‌کنه، آیا توانایی صعود به یک قله‌ی 4000 متری رو داره؟ آیا توانایی دویدن در مسافت‌های طولانی داره؟ آیا می‌تونه سه ساعت رکاب بزنه؟ آیا می‌تونه در یک باشگاه رزمی به مدت دو ساعت با افراد دیگه تمرین کنه؟

باید گفت این افراد بزرگ جثه در رشته‌ی خودشون قویترین هستن، نه در همه‌ی موارد. برای تعیین قویترین فرد، باید در همه‌ی زمینه‌ها ورزشکار رو مورد آزمون قرار داد و بهترین آزمون برای این مورد، ورزشهای ترکیبی هست. رشته‌ی ده گانه در دو و میدانی یکی از بهترین آزمونهاست. فرد ورزشکار در این رشته در همه‌ی موارد مورد آزمون قرار می‌گیره، هم در زمینه‌ی استقامت، هم در زمینه‌ی قدرت و هم در زمینه‌ی سرعت، یعنی هم "نیروی ماهیچه‌ای" و هم "توانایی ماهیچه‌ای" در همه‌ی زمینه‌ها مورد آزمون قرار می‌گیره. اما اگر بخواهیم به طور دقیقتر دنبال قویترین فرد بگردیم، باید به ده‌گانه چند بخش دیگه هم اضافه بشه، از جمله شنا، کوهنوردی و  ...، ولی میشه گفت در بین رشته‌های ورزشی، یک ورزشکار ده‌گانه کار به معنای واقعی کلمه، قویترین فرد جهان هست.


روش تمرین 7

آیا تفاوتی بین "نیروی ماهیچه‌ای" و "توانایی ماهیچه‌ای" وجود دارد؟

"The difference between "muscle strength" with "muscular ability



بله، فرق خیلی خیلی زیادی داره. ورزشکاران رشته‌های قدرتی مثل وزنه‌برداری و پاورلیفتینگ، به حداکثر توان ماهیچه‌ای و حجم زیاد ماهیچه نیاز دارن، اما برای بیشتر ورزش‌ها، این حجم زیاد مزاحمه و در واقع اونها نیاز به بیشترین نیروی ماهیچه‌ای دارن. به این ترتیب روش‌های تمرین برای این دو گروه بسیار متفاوته. همین جا یک نکته‌ی خیلی خیلی مهم رو یادآوری کنم که در آینده در موردش بیشتر خواهم نوشت. بدانید و آگاه باشید که بدنسازی (یا به اصطلاح بر و بچ، پرورش اندام) یک ورزش مستقل نیست، هر رشته‌ای برای دستیابی به اهداف مشخص، نیاز به بدنسازی خاص خودش رو داره و در نتیجه بدنسازی، مکمل رشته‌های دیگه هست. 

در حالت کلی میشه گفت که توان ماهیچه‌ای بالا که حاصل حجم زیاد ماهیچه‌ها و بزرگی بیش از اندازه‌ی معموله، در بیشتر مواقع جز زحمت حاصلی نداره، مگر پز دادن و به رخ کشیدن بر و بازو که یک ورزشکار واقعی می‌دونه هیچ اهمیتی هم نداره. شما با به دست آوردن این حجم اضافی، چیزهای زیادی از جمله سرعت عمل و قدرت انفجاری و نیروی استقامتی و موارد زیاد دیگه‌ای رو از دست میدید.

با چند مثال براتون ثابت می‌کنم:

1- در کارگاه‌های ساختمانی، کارگرانی هستن که روزانه کارهای خیلی سنگینی رو انجام می‌دن؛ و در کمال تعجب هیچ کدوم به اصطلاح چندان بر و بازویی هم ندارن. این عزیزان دارای حداکثر نیروی ماهیچه‌ای هستن که حاصل سالها کار و تمرین داده شدن روزانه‌ی ماهیچه‌هاست.

2- در هیچ ارتشی در دنیا، سربازان خیلی بزرگ و خیلی ماهیچه‌ای رو در نیروهای رزمی و عملیاتی به کار نمی‌گیرن. در واقع بهترین سرباز در حدود 70 کیلو وزن و 175 سانت قد داره که می‌تونه کوله‌ای به وزن 30 کیلو رو به مدت 18 ساعت حمل کنه. شما به فیلمهای هالیوودی کاری نداشته باشین که جز مزخرفات چیزی نیست. به فیلمهای واقعی از سربازان و به ویژه نیروهای ویژه‌ی ارتشهای آمریکا، روسیه، اسراعیل و تکاوران خودمون نگاه کنین.

3- همین موضوع رو برای دوستی توضیح می‌دادم. گفت پس تو مگه یوسین بولت یا مایکل فلپس رو ندیدی که یه خروار ماهیچه دارن. بله، درسته، این ورزشکاران کلی ماهیچه دارن، ولی مطمعنن با روزی 45 دقیقه وزنه زدن و خوردن دو لیوان پودر پروتعین و چند تا قرص استروعیدی به این ماهیچه‌ها دست پیدا نکردن. اینها روزانه 8 تا ده ساعت تمرین کردن و در کنارش به صورت مکمل برای تمرین و به طور تخصصی و برای رشته‌ی خودشون با وزنه کار کردن. در نتیجه قدرت انفجاری ماهیچه‌های این دو ورزشکار در دنیا نظیر نداره.

و اما برای به دست آوردن نیروی ماهیچه‌ای بیشینه و بالا، باید زحمت بکشید. با روزی 45 دقیقه وزنه زدن به چیزی دست پیدا نمی‌کنین. تمرین باید با بیشترین فشار و سریعترین حالت ممکن و بیشترین زمان ممکن برای فرد ورزشکار باشه. چندین برنامه‌ی سنگین رو پیش از این نوشته بودم و در آینده هم خواهم نوشت. توجه داشته باشید که تمرین شما باید به روشی باشه که هم‌زمان به بیشترین نیروی ماهیچه‌ای و بیشترین استقامت و در عین حال به بیشترین توان بدنی خودتون برسید. تمرین باید طوری باشه که بتونید شش روز هفته به صورت سنگین تمرین کنید و روز هفتم هم بتونید به یک قله‌ی 4000 متری صعود کنید. 



روش لاغری 7

چگونگی فرایند چربی‌سوزی



تا حالا به این فکر کردین که چه اتفاقی برای چربی‌های از بین رفته بدن می‌افته؟ به احتمال زیاد شما هم تصور می‌کنید هنگام ورزش هر چه بیشتر عرق کنید، چربی بیشتری می‌سوزونید؛ متاسفانه باید بگم شما هم مثل خیلی‌های دیگه در اشتباهید.

قبلن هم اشاره کردم که عرق کردن یعنی از دست دادن منابع آب بدن که با خوردن دوباره‌ی آب، برمی‌گرده سر جای خودش. همین‌طور گفتم که سلولهای چربی مقدار خیلی زیادی آب در خودشون ذخیره می‌کنن، پس وقتی این سلولها از بین میره، چه اتفاقی براشون می‌افته؟ پاسخ خیلی ساده‌س: هر چیزی که بسوزه، دی اکسید کربن تولید می‌کنه، در حدود 85 درصد چربی سوزانده شده‌ی بدن در اثر فعالیت هم تبدیل به  "کربن دی اکسید" میشه و از راه شش و تنفس از بدن خارج میشه و 15 درصد باقی به صورت آب و تعریق از بدنتون خارج میشه. پس هنگام ورزش فکر نکنین چون زیاد عرق کردین خیلی چربی سوزوندین، در واقع ملاک چربی‌سوزی، به اندازه‌ی فعالیتی هست که انجام دادین، مثلن برای دوچرخه سواری سریع ممکنه تا 800 کیلو کالری در ساعت انرژی مصرف بشه و برای پیاده روی هم تا 400 کیلو کالری در ساعت.

پرسش دیگه این هست که چه اتفاقی برای غذایی که می‌خوریم می‌افته؟  کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین به صورت کربن دی اکسید و آب از بدن خارج میشه و درصد کمی از پروتئین تبدیل به اوره شده و به همراه ادرار دفع میشه، اما فیبر‌هایی که در مواد غذایی وجود داره به صورت مدفوع از بدن خارج میشه.

سه نکته: 

اول: خیر! تند تند نفس کشیدن باعث چربی‌سوزی نمیشه، برای چربی‌سوزی باید زحمت بکشید و ورزش کنید، به عبارتی بر اساس قانون بقای ماده انرژی، باید تکون بخورید تا یه چیزی به چیز دیگه تبدیل بشه.

دوم:  بازم تکرار می‌کنم: تمام کسانی و یا موسساتی که تبلیغ لاغری سریع می‌کنن، جز کلاه‌برداری چیز دیگه‌ای نیست، روشی برای لاغری سریع وجود نداره، همچنین روشی برای لاغری موضعی هم وجود نداره جز جراحی، پس گول این کلاه‌بردارا رو نخورین و پولتون رو دور نریزید.

سوم: با توجه به فرایند چربی‌سوزی، متوجه شدید که بیشتر چربی‌های اضافی  سوزانده شده‌ی بدن از طریق تنفس دفع میشه؛ قبلن هم به اهمیت تنفس در هنگام تمرین اشاره کرده بودم، پس از این به بعد به جای عرق ریختن زیادی، تلاش کنید روی تنفس صحیح و روش درست تمرین تمرکز کنید.