خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

روش تمرین 7

آیا تفاوتی بین "نیروی ماهیچه‌ای" و "توانایی ماهیچه‌ای" وجود دارد؟

"The difference between "muscle strength" with "muscular ability



بله، فرق خیلی خیلی زیادی داره. ورزشکاران رشته‌های قدرتی مثل وزنه‌برداری و پاورلیفتینگ، به حداکثر توان ماهیچه‌ای و حجم زیاد ماهیچه نیاز دارن، اما برای بیشتر ورزش‌ها، این حجم زیاد مزاحمه و در واقع اونها نیاز به بیشترین نیروی ماهیچه‌ای دارن. به این ترتیب روش‌های تمرین برای این دو گروه بسیار متفاوته. همین جا یک نکته‌ی خیلی خیلی مهم رو یادآوری کنم که در آینده در موردش بیشتر خواهم نوشت. بدانید و آگاه باشید که بدنسازی (یا به اصطلاح بر و بچ، پرورش اندام) یک ورزش مستقل نیست، هر رشته‌ای برای دستیابی به اهداف مشخص، نیاز به بدنسازی خاص خودش رو داره و در نتیجه بدنسازی، مکمل رشته‌های دیگه هست. 

در حالت کلی میشه گفت که توان ماهیچه‌ای بالا که حاصل حجم زیاد ماهیچه‌ها و بزرگی بیش از اندازه‌ی معموله، در بیشتر مواقع جز زحمت حاصلی نداره، مگر پز دادن و به رخ کشیدن بر و بازو که یک ورزشکار واقعی می‌دونه هیچ اهمیتی هم نداره. شما با به دست آوردن این حجم اضافی، چیزهای زیادی از جمله سرعت عمل و قدرت انفجاری و نیروی استقامتی و موارد زیاد دیگه‌ای رو از دست میدید.

با چند مثال براتون ثابت می‌کنم:

1- در کارگاه‌های ساختمانی، کارگرانی هستن که روزانه کارهای خیلی سنگینی رو انجام می‌دن؛ و در کمال تعجب هیچ کدوم به اصطلاح چندان بر و بازویی هم ندارن. این عزیزان دارای حداکثر نیروی ماهیچه‌ای هستن که حاصل سالها کار و تمرین داده شدن روزانه‌ی ماهیچه‌هاست.

2- در هیچ ارتشی در دنیا، سربازان خیلی بزرگ و خیلی ماهیچه‌ای رو در نیروهای رزمی و عملیاتی به کار نمی‌گیرن. در واقع بهترین سرباز در حدود 70 کیلو وزن و 175 سانت قد داره که می‌تونه کوله‌ای به وزن 30 کیلو رو به مدت 18 ساعت حمل کنه. شما به فیلمهای هالیوودی کاری نداشته باشین که جز مزخرفات چیزی نیست. به فیلمهای واقعی از سربازان و به ویژه نیروهای ویژه‌ی ارتشهای آمریکا، روسیه، اسراعیل و تکاوران خودمون نگاه کنین.

3- همین موضوع رو برای دوستی توضیح می‌دادم. گفت پس تو مگه یوسین بولت یا مایکل فلپس رو ندیدی که یه خروار ماهیچه دارن. بله، درسته، این ورزشکاران کلی ماهیچه دارن، ولی مطمعنن با روزی 45 دقیقه وزنه زدن و خوردن دو لیوان پودر پروتعین و چند تا قرص استروعیدی به این ماهیچه‌ها دست پیدا نکردن. اینها روزانه 8 تا ده ساعت تمرین کردن و در کنارش به صورت مکمل برای تمرین و به طور تخصصی و برای رشته‌ی خودشون با وزنه کار کردن. در نتیجه قدرت انفجاری ماهیچه‌های این دو ورزشکار در دنیا نظیر نداره.

و اما برای به دست آوردن نیروی ماهیچه‌ای بیشینه و بالا، باید زحمت بکشید. با روزی 45 دقیقه وزنه زدن به چیزی دست پیدا نمی‌کنین. تمرین باید با بیشترین فشار و سریعترین حالت ممکن و بیشترین زمان ممکن برای فرد ورزشکار باشه. چندین برنامه‌ی سنگین رو پیش از این نوشته بودم و در آینده هم خواهم نوشت. توجه داشته باشید که تمرین شما باید به روشی باشه که هم‌زمان به بیشترین نیروی ماهیچه‌ای و بیشترین استقامت و در عین حال به بیشترین توان بدنی خودتون برسید. تمرین باید طوری باشه که بتونید شش روز هفته به صورت سنگین تمرین کنید و روز هفتم هم بتونید به یک قله‌ی 4000 متری صعود کنید. 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد