خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

کریستین هاریلا و تنجین لاما شرپا رکوردی تازه در فتح 14 قله برپا داشتند.




ترجمه: محمد علیزاده عطار
اوایل امروز، کوهنورد نروژی کریستین هاریلا و کوهنورد نپالی تنجین لاما شرپا با بهره‌گیری از یک پنجره‌ی آب و هوای بسیار کوتاه در کوه کی2، آخرین قله از 14 قله‌ی هشت هزار متری را فتح کرده و این چالش را در تنها 92 روز به پایان رساندند و یک رکورد جهانی جدید ثبت کردند. به این ترتیب این دو کوهنورد از رکورد شش ماه و شش روزه کوهنورد بریتانیاییِ نپالی تبار، نیرمال «نیمز» پورجا در سال 2019 که موضوع فیلم مستند 14 قله: هیچ چیز ناممکن نیست، پیشی گرفتند.
هاریلا که دارای چندین رکورد سرعت در ارتفاع بالا از جمله سریع‌ترین تراورس اورست-لوتسه توسط یک زن است، در سال 2022 می‌توانست این رکورد را برپا دارد، اما مشکلات ویزا مانع او و تیم همراهش شد و مجبور شد دو قله باقی مانده‌ی چواُیو و شیشاپانگما در تبت را رها کند. اوایل سال جاری در گفتگویی با مجله‌ی بِیس، این زن 37 ساله از تصمیم خود برای این رکوردشکنی صحبت کرد و آن را نشانه‌ای برای زنان مشتاق کوهنوردی عنوان کرد که آنها نیز قادر به انجام کارهای بزرگ در دنیای کوهنوردی هستند. او گفت: ما نیاز به الگوهایی داریم تا به جوانان و زنان جوان نشان دهند که آنها هم قادر به انجام هر کاری هستند.
هاریلا زمانی که اولین تلاش خود را برای چالش 14 قله آغاز کرد، کمابیش تازه به دنیای کوهنوردی وارد شده بود و در نتیجه‌ی مشکلات مالی و مشکل در یافتن حمایت‌کننده‌ی مالی، خانه‌ی خود را در نروژ فروخت تا بودجه سفرش تامین شود. تلاش دوم او برای فتح هشت هزار متری‌ها نشان از عزم راسخ و سرسختی هاریلا و نیز مهارت و تخصص راهنمای نپالی او لاما است که اهل منطقه ماکالوی نپال است اما در کاتماندو زندگی می‌کند.
سخنگوی تیم مطبوعاتی هاریلا در بیانیه‌ای بیان داشت: تخصص ارزشمند و ارتباط عمیق لاما با کوهستان در موفقیت آن‌ها در پیمایش آن سرزمین مرتفع و سخت‌گذر و رویارویی با شرایط آب‌وهوایی سخت نقشی اساس داشته است.
رکورد قبلی 14 قله‌ی کریستن یک سال و پنج روز بود و با تکمیل صعود به 14 قله در سال جاری با زمان 92 روز، رکورد او به یک چهارم زمان قبلی کاهش یافت. حالا به نظر می‌رسد او سودای دیگری هم در سر می‌پروراند، او قصد دارد با صعودی دوباره به دو قله‌ی چواُیو و شیشاپانگما، رکورد دیگری هم برپا سازد: دو مرتبه صعود به چهارده قله‌ی هشت هزار متری دنیا در طی تنها یک سال.
در مورد صعودهای کریستن هاریلا فیلم مستندی در حال ساخت است که به محض انتشار، ترجمه‌ی فارسی آن توسط من به علاقمندان تقدیم خواهد شد




منبع:
https://www.base-mag.com/kristin-harila-and-tenjin-sherpa-set-new-world-record-for-14-peaks/