خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

نیرومندترین کیست؟

خیلی‌ها فکر می‌کنن رضازاده زمانی قویترین مرد جهان بوده، خیلی‌ها هم حالا فکر می‌کنن بیورسون ایسلندی قویترین مرد جهان هست. اما آیا این ادعا درسته؟ چطور میشه تعیین کرد که چه فردی قویترین هست؟ آیا تنها بلند کردن بیشترین وزنه بالای سر ملاک قویتر بودنه؟ یا بلند کردن بیشتر وزنه‌ی پاورلیفت؟ یا مثلن آیا ملاک، مسابقه‌ی قویترین مردان هست؟

در صورتی که ملاک، بزرگی و بلند کردن بیشترین وزنه باشه، این افراد قویترین هستن. اما اگر پارامترهای دیگه رو هم وارد کنیم، این قویترین‌ها در رده‌ی ضعیفترین‌ها قرار می‌گیرن. به طور مثال یک فرد 150 کیلویی که 400 کیلو پاورلیفت می‌کنه، آیا توانایی صعود به یک قله‌ی 4000 متری رو داره؟ آیا توانایی دویدن در مسافت‌های طولانی داره؟ آیا می‌تونه سه ساعت رکاب بزنه؟ آیا می‌تونه در یک باشگاه رزمی به مدت دو ساعت با افراد دیگه تمرین کنه؟

باید گفت این افراد بزرگ جثه در رشته‌ی خودشون قویترین هستن، نه در همه‌ی موارد. برای تعیین قویترین فرد، باید در همه‌ی زمینه‌ها ورزشکار رو مورد آزمون قرار داد و بهترین آزمون برای این مورد، ورزشهای ترکیبی هست. رشته‌ی ده گانه در دو و میدانی یکی از بهترین آزمونهاست. فرد ورزشکار در این رشته در همه‌ی موارد مورد آزمون قرار می‌گیره، هم در زمینه‌ی استقامت، هم در زمینه‌ی قدرت و هم در زمینه‌ی سرعت، یعنی هم "نیروی ماهیچه‌ای" و هم "توانایی ماهیچه‌ای" در همه‌ی زمینه‌ها مورد آزمون قرار می‌گیره. اما اگر بخواهیم به طور دقیقتر دنبال قویترین فرد بگردیم، باید به ده‌گانه چند بخش دیگه هم اضافه بشه، از جمله شنا، کوهنوردی و  ...، ولی میشه گفت در بین رشته‌های ورزشی، یک ورزشکار ده‌گانه کار به معنای واقعی کلمه، قویترین فرد جهان هست.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد