خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

امنیت در دوچرخه‌سواری 2: سگ


.

یکی از بزرگترین خطرات دوچرخه‌سواری، سگهای ولگرد هستند. به طور غریزی سگ و بیشتر، توله‌های سگ دوچرخه و دوچرخه‌سوار رو دنبال می‌کنن و البته با احتمال کم ممکنه که پای دوچرخه‌سوار رو هم گاز بگیرن. در نتیجه باید در رویارویی با این خطر خیلی آگاهانه واکنش نشون بدیم. ظاهرن حرکت دوچرخه و رکاب زدن باعث تحریک سگها و موجب تعقیب دوچرخه‌سوار توسط اونها میشه.

.
1- سگ به طور غریزی ترس رو متوجه میشه. اگر حس کنه که شما ازش ترسیدین، دیگه به سادگی شما رو رها نخواهد کرد. پس تلاش کنید که به ترس‌تون از سگ غلبه کنید.
2- هرگز به چشم سگ خیره نشید. بدترین کار ممکن که به حمله‌ی سگ با درصد خیلی بالا منجر میشه، خیره شدن به چشم یک سگ عصبانی هست. بایستید، به سمت دیگه‌ای نگاه کنید و حواستون به حیوون باشه. باید نشون بدید که از سگ نیرومندتر هستید. گاهی بلند کردن دوچرخه سر دست هم کارسازه و سگ آروم میشه و دمش رو لای پاش قرار میده که نشانه‌ی تسلیمه.
3- می‌تونید حواس سگ رو پرت کنید. یه تیکه شاخه درخت یا حتا قمقمه رو به سمتی پرت کنید که حواس حیوون پرت بشه.
4- یکی از دلایل حمله‌ و دنبال کردن سگ غریزه‌ی شکار هست. پس باید متوجه بشه که دوچرخه‌سوار شکار نیست. در نتیجه اگر امکان سرعت گرفتن و فرار نبود، توقف کنید و از دوچرخه پیاده بشید و دوچرخه رو بین خودتون و سگ قرار بدید، با یکی دو تا فریاد بلند و کوتاه، ممکنه سگ آروم بگیره و حتا فرار کنه، پاشیدن آب با قمقمه به صورت سگ هم ممکنه به آروم شدن و حتا فرار سگ منجر بشه. در حالت خطرناک‌تر که حس کردید واقعن ممکنه بهتون حمله کنه، به صورت سگ سنگ بزنید.
5- یکی دیگه از دلایل حمله‌ی سگها، دفاع از قلمرو هست. هر دسته‌ی سگ در یک مکان اتراق می‌کنن و به شدت هم از محل خودشون دفاع می‌کنن. در نتیجه ترک هر چه سریعتر محل، بدون ترس و بدون نشون دادن واکنش ناگهانی، بهترین راه‌کار هست.
6- اگر سگ به شما حمله کرد، داد و هوار هیچ فایده‌ای نداره و تنها به عصبانی شدن بیشتر سگ منجر میشه. بهترین روش حفظ آرامش هست و بعد به آرامی پیاده شدن از دوچرخه و قرار دادن دوچرخه بین خودتون و سگ. یک راه‌کار که من بارها امتحان کردم و خوب جواب میده، اینه که بعد از چند لحظه ایستادن روبروی سگ، ناگهان خم بشید و نشون بدید که مثلن می‌خواین یک سنگ بردارید و بهش پرتاب کنید، در بیشتر مواقع سگ بی‌درنگ فرار می‌کنه.
7- یکی از بدترین اتفاقها، قرار گرفتن بین دعوای دو گله سگ هست. گاهی گله‌های سگ به خاطر قلمرو با هم دعواشون میشه و در دو صف روبروی هم قرار می‌گیرن و به شدت برای هم واق واق می‌کنن. بدترین کار اینه که شما با دوچرخه از بین اونها عبور کنید. بی برو برگرد بهتون حمله می‌کنن. بهترین کار دور شدن هر چه سریع‌تر از محل هست.
8- شوربختانه معتادان خیابون‌گرد، یکی دو تا از توله‌سگهای ولگرد رو به دنبال خودشون راه می‌اندازن و کمی نون خشک بهشون میدن و از اونها برای دفاع از خودشون استفاده می‌کنن. چندین بار من مورد حمله‌ی همین سگها قرار گرفتم. راه‌کار اینه که حواستون جمع باشه و پیش از نزدیک شدن به اونها با فریاد صاحبش رو آگاه کنید و یا توقف کنید و از دوچرخه پیاده بشید و آروم با قدم زدن از کنارشون رد بشید.
9- یک راه‌کار که من تا حالا امتحان نکردم، ولی از خیلی از دوستان شنیدم که خوب جواب میده، استفاده از ترقه هست. فکر کنم برای خانمها راه‌کار بهتری باشه. البته در صورتی که به ترس‌شون غلبه کنن و بتونن ترقه رو روشن کنن و به طرف سگ پرتاب کنن.
10- یک نکته‌ی خیلی مهم اینه که در هر حال اولین کارِتون این باشه که به دهان سگ نگاه کنید. اگر کف کرده بود و کف از دهانش سرازیر بود، معطل نکنید و با بیشترین سرعت ممکن فرار کنین چون اون سگ هار هست؛ و صد البته که به آتش‌نشانی یا نگهبان پارک خبر بدید.
11- بدترین حالت اینه که مورد گازگرفتگی سگ قرار بگیرید. باید بی‌درنگ به اورژانس مراجعه کنید و آزمایش خون بدید برای هاری و واکسن کزاز هم بزنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد