خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

روش لاغری 4


چاق یا لاغر؟ کدام بهتر است؟

من چقدر زشتم؛ من چقدر چاق و بی‌ریختم؛ همه از من بدشون میاد؛ و هزاران جمله‌ی شبیه این که ممکنه افراد چاق هر روز در ذهنشون مرور کنن.

اما آیا واقعن افراد چاق زشت هستند؟

در واقع نوع دیدگاه ما نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند به دیدگاه کلی جامعه بستگی داره و البته خوراک رسانه‌ای و تبلیغاتی که هر روز به خورد مردم داده میشه. در واقع میشه گفت هیچ فرد چاقی به خواست خودش دچار اضافه وزن نشده؛ روش زندگی کنونی ما، بیماری‌های جسمی و روانی و دلایلی فراوان دیگه؛ و صد البته روش زندگی امروز مردم موجب بیشتر این مشکلات شده. در گذشته در یک روستا و با سبک زندگی روستایی، اگر فردی چاق بود، به احتمال زیاد دچار بیماری‌ای مرتبط بوده، اما امروز در محاصره‌ی انواع خوراکی‌های پر کالری و کم ارزش غذایی هستیم و هزار البته ناآگاهی خودمون. بارها دیدم مادرهایی رو که به دست بچه‌ی در کالسکه نشسته پفک و چیپس می‌دن و بچه با لذت می‌خوره، بچه‌های امروزی بیشتر از این که در کوچه و خیابون و پارک بازی کنن، با موبایل و رایانه و بازی رایانه‌ای دم‌خور هستن، برخی از ما حتا برای رفتن به فروشگاه نزدیک خونه و خرید، با خودرو میریم، پس طبیعیه که مردان و زنانی رو ببینیم که در دهه‌ی سوم زندگی، شکمی بزرگ داشته باشن و در دهه‌ی چهارم دچار سکته‌ی قلبی بشن. از طرفی به جای به کار بستن روش اصولی برای کاهش وزن و به دست آوردن تندرستی، دنبال روشهای سریع باشیم. تنها نتیجه‌ای که حاصل خواهد شد اینه که ته مانده‌ی سلامت خودمون رو به دست افراد سودجویی می‌دیم که می‌خوان شما رو در 20 روز، 20 کیلو لاغر کنن و به عنوان تیر آخر، ممکنه فرد خودشو تسلیم تیغ جراحی کنه.

برمی‌گردم به پرسش آغاز، آیا افراد چاق زشت هستند؟ پاسخ به دید شما بستگی داره، هیچ فردی به ذات زشت نیست، طبعن زشتی در کردار فرد هست، اما باید بدونید که چاقی شما رو بیمار می‌کنه، همون‌طور که سیگار به شما سرطان هدیه می‌کنه، اما ممکنه فردی چندده سال سیگار کشیده باشه و در نهایت در دهه‌ی نهم زندگی و به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشه، ولی این افراد معدود هستن، همین‌طور افراد چاق سالم. چاقی موجب عوارض و مشکلات زیادی در بدن افراد میشه، مشکلات حرکتی و سایش مفاصل،مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر، تنگی نفس، مشکلات قلبی و عروقی و فشار خون، دیابت، بیماری کبدی و کلیوی، نازایی و حتا سرطان، در نتیجه افراد چاق برای تندرستی خودشون باید به وزن ایده‌آل برسن، نه برای زشتی و این که دیگران چی فکر می‌کنن و یا این که من چقدر زشتم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد