خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

چه تعداد ستاره در جهان وجود دارد؟




چه تعداد ستاره در جهان وجود دارد؟


مترجم: محمد علیزاده

منبع: http://www.universetoday.com


برای دیدن اندازه‌ی بزرگ عکسها روی آنها کلیک کنید


هنگامی که به آسمان پر از ستاره‌ی شب نگاه می‌کنیم، ناخواسته به شمارش ستارگان می‌پردازیم. با چشم نامسلح و در شبی تاریک، تنها می‌توان چند هزار ستاره را دید. اما در سراسر کیهان چند ستاره وجود دارد؟ پیش از پرداختن پیرامون تعداد سترگ ستارگان، بگذارید بررسی کنیم که با ابزار موجود، چه تعداد ستاره را می‌توان شمرد.

 

کهکشان راه شیری

در یک آسمان تاریک و با چشمانی تیزبین، می‌توان ستارگانی با روشنایی قدر 6 را رصد کرد. اما برای به دست آوردن عددی دقیق از تعداد ستارگان، باید به هر دو نیم کره‌ی شمالی و جنوبی زمین سفر کرد، زیرا در هر نیم کره، تنها بخشی از آسمان را می‌توان دید. گذشته از این، باید شمارش را در چندین ماه انجام داد، زیرا در هر ماه، بخشی از آسمان توسط خورشید کدر می‌شود. اگر بینایی شما بسیار خوب باشد و در آسمان کاملا تاریک شب و در هر دو نیم کره‌ی شمالی و جنوبی و بدون وجود ماه در آسمان، ستارگان را شمارش کنید، می‌توانید کمابیش تا 9000 ستاره را ببینید و بشمرید.
  
با یک دوربین دو چشمی خوب، می‌توان تا دویست هزار ستاره را شمارش کرد، زیرا می‌توان ستارگان با قدر 9 را هم رصد کرد. یک تلسکوپ کوچک، ما را توانا به رصد ستارگان تا قدر 13 خواهد کرد و در نتیجه تعداد ستارگان قابل شمارش به عدد 15 میلیون می‌رسد. با یک تلسکوپ بزرگ، می‌توان میلیاردها ستاره را رصد کرد.

اما مگر چه تعداد ستاره در آن بالا هست؟ در کهکشان راه شیری چه تعداد ستاره وجود دارد؟
بنا بر برآوردهای ستاره شناسان، کهکشان راه شیری خودمان، کهکشان مارپیچی میله‌ای با اندازه‌ی متوسط و با پهنای 120000 سال نوری است. (کهکشان مارپیچی میله‌ای گونه‌ای از کهکشان است با بازوهای مارپیچی که ستارگان مرکزی به صورت خطی و توده‌ای میله مانند قرار یافته‌اند. مترجم) خورشید ما در فاصله‌ی 27000 سال نوری از هسته‌ی کهکشان و در بازوی شکارچی قرار دارد. ستاره شناسان برآورد کرده‌اند که در کهکشان راه شیری در حدود 400 میلیارد ستاره با درخشش و اندازه‌های گوناگون وجود داشته باشد.
 
بازوهای کهکشان مارپیچی میله‌ای راه شیری و جانمایی مکان خورشید

تعدادی از این ستارگان مانند آلفا شکاچی (بَشْن یا اِبط الجوزا) یا پای شکارچی (بتا شکارچی یا رِجل‌الجَبّار) اَبَرغول سرخ هستند.  (اَبَرغول‌های سرخ، بزرگترین ستارگان در جهان هستند، اگر به جای خورشید، آلفا شکارچی در سامانه‌ی خورشیدی قرار داشت، بزرگی آن تا مدار سیارکها را اشغال می‌کرد. این ستاره در حال مرگ است و شاید تا 50000 سال دیگر با یک انفجار ابرنواختری به ستاره‌ی نوترونی دگرگون شود. در آن هنگام، ساکنان زمین، درخشش آن را مانند قرص کامل ماه در آسمان شب خواهند دید. مترجم) اما تعداد بسیاری مانند خورشید در اندازه‌ی متوسط بوده و بیشترین تعداد ستارگان راه شیری از گونه‌ی کوتوله‌ی قرمز هستند. کوتوله‌های قرمز ستارگانی کم نور و کم جرم هستند.
اگر با دقت از درون تلسکوپ نگاه کنیم، لکه‌های تار و گنگی را در آسمان خواهیم دید که اکنون آشکار شده کهکشان‌هایی مانند کهکشان خودمان هستند. این ساختارهای بسیار سترگ و هیولاوَش ممکن است کمابیش به تعداد راه شیری در درون خود ستاره جای داده باشند.
 


کهکشان‌های مارپیچی‌ای نیز وجود دارد که دارای بیش از هزاران میلیارد ستاره هستند و کهکشان‌های بیضوی هیولا پیکر با یکصد هزار میلیارد ستاره. همچنین کهکشان‌هایی کوتوله که تعداد اندکی ستاره در خود جای داده‌اند.

چه تعداد کهکشان و ستاره در جهان وجود دارد؟
بنا بر برآوردهای ستاره شناسان، بیش از 170 میلیارد کهکشان در جهان قابل مشاهده وجود دارد که در فضایی به پهنای 13/8میلیارد سال نوری از ما، در حال گسترشی همه سویه در پیرامون‌مان هستند. بنابراین، اگر تعداد ستارگان کهکشان خودمان را در تعداد کهکشان‌های کیهان ضرب کنیم، به عدد تقریبی ده به توان 24 ستاره می‌رسیم، یعنی یک با 24 صفر در برابرش یا یک سپتیلون ستاره. (یک میلیون میلیارد میلیارد ستاره)
اما شاید تعداد ستارگان بیشتر باشد. برآورد شده که جهان قابل مشاهده، حبابی است در پهنه‌ای به پهنای 47 میلیارد سال نوری در همه‌ی جهات. این اندازه، بزرگی جهانی که می‌توانیم ببینیم را بیان می‌دارد، زیرا پس از مِه‌بانگ، نور توانسته تا این اندازه مسافت را طی کند. این کمترین مقدار محاسبه شده است؛ ممکن است کیهان بسیار بسیار بزرگتر از این باشد، زیرا ما نمی‌توانیم ستارگانی که در کران دید ما و در جهان قابل مشاهده برایمان نیستند را مشاهده کنیم. از سوی دیگر ممکن است جهان، بی‌کران و نامتناهی باشد و با بی‌نهایت ستاره، تا ابد به گسترش خود ادامه دهد. در نتیجه می‌توان در برابر عدد بالا یکی دو صفر دیگر هم افزود؛ و یا شاید بی‌نهایت صفر دیگر.
در جهان ستارگان بی‌شماری وجود دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان جمعه 16 فروردین 1398 ساعت 22:05

سلام دمت گرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد