خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

خرده اندیشه

نوشته‌ها، ترجمه‌ها و اندکی از اندیشه‌های پراکنده‌ی من

ده عکس نمادین نشنال جئوگرافیک در 125 سال گذشته



ده عکس نمادین نشنال جئوگرافیک در 125 سال گذشته


برگردان: محمد علیزاده


مجله‌ی نشنال جئوگرافیک پس از 125 سال انتشار عکسهایی زیبا، هیجان انگیز و نمادین که توسط عکاسان آن گرفته شده، "قدرت عکس" را نمایان ساخته است. رابرت دراپر نویسنده می‌گوید: "امروزه عکاسی تنها به ثبت لحظات بی‌روح و دُژریخت و ناهنجاری دگرگون شده که در هر دقیقه میلیونها از آن بر اینترنت بارگزاری می‌شود." اما عکاسان نشنال جئوگرافیک که چنین تصاویر برجسته و بی‌نظیری را به ثبت می‌رسانند، انتخاب عدسی، نورپردازی و لحظه‌ی مناسب ثبت تصویر را نه با عقل که با دل برمی‌گزینند که این چنین، سبک هر عکاس نیز دیگرگون از دیگری است. اما بهترین تصاویر از میان تصاویر این برگزیدگان، آنهایی‌ست که نیروی بی‌نهایت یک عکس را برجسته‌تر از مستندسازی آن نمایان می‌سازد، آنهایی که بدون بیان واژه‌ای، پیام را به بیننده انتقال می‌دهند. ده نمونه از این برگزیدگان برتر را با هم مرور می‌کنیم.




1 – قزل‌آلاهاى نقره‌فام‌ آب‌ شیرین‌، 1906
عکس از جرج شیراس، نشنال جئوگرافیک
عکاس پیش‌گام، جرج شیراس، نخستین عکس شبانه را از حیات وحش به ثبت رساند. در این عکس او را به همراه پایه‌ی دوربین عکاسی چرخان، مجهز به نورافکن ویژه‌ی صید ماهی و یک فلاش دستی مشاهده می‌کنید.




  


2 - ماچو پیکچو، پرو، 1913
عکس از هیرام بینگام، نشنال جئوگرافیک
نمایی بالا از ماچو پیکچو که در حدود نیمی از آن را نمایش می‌دهد، شهر گمشده‌ی قوم اینکا بر فراز کوه‌های آند در کشور پرو. با حمایت موسسه‌ی نشنال جئوگرافیک، بینگام از سال 1912 تا 1915 در این محل تاریخی به حفاری‌های باستان‌شناسی مشغول بود.



3 – تگزاس - 1939
عکس از لوییس ماردن/نشنال جئوگرافیگ
یک دختر گاوچران برای اسب خود، سکه‌ای را در دستگاه پارکومتر می‌اندازد. هنگامی این عکس به ثبت می‌رسید، ¬شهر اِل‌پاسو در غرب‌ ایالت‌ تگزاس‌، هنوز به اسب بسیار وابسته بود و اسطبل‌های فراوانی در آن وجود داشت.


4 – کویت، 1991
عکس از استیو مک‌کیوری/نشنال جئوگرافیک
در میان این ابرهای سیاه که حاصل از سوختن چاه‌های نفت در جریان جنگ خلیج (پارس) در جنوب کویت است، شترها ناامیدانه به دنبال آب و علوفه برای چرا هستند. عکاسان خط مقدم نشان دادند که بهای ویرانی‌های کشمکش آدمیان در اثر جنگ، نابودی محیط زیست است.



5 - آفریقای جنوبی، 1996
عکس از کریس جونز/نشنال جئوگرافیک
شیری که با خستگی از میان توفان شن در پارک ملی جمس‌بوک کالاهاری در جنوب آفریقا می‌گذرد. هوا چنان شرایط نامساعدی داشت که عکاس تصور آن را هم نمی‌کرد، می‌گوید: " سه حلقه‌ی کامل فیلم از این شیر عکس انداختم وتنها این یکی خوب از کار در آمد."



6 - کانادا، 2004
عکس از پل نیک‌لِن/نشنال جئوگرافیک
بازتاب تصویر خرس در این عکس بر آبهای یخ زده نیز افتاده است، خرسی قطبی‌ای که زیر آب شنا می‌کند؛ آنها گاهی برای غافلگیر کردن طعمه و شکار این‌گونه شنا می‌کنند. دانشمندان نگرانند که روند گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطبی، این جانوران شکوهمند را به سوی انقراض براند.



7 – یوکول‌سارلون، ایسلند، 2009
عکس از: جیمز بالوگ/نشنال جئوگرافیگ
در زیر نور ماه، تکه یخی در حال آب شدن است و آب به سوی دریاچه‌ای که در پایین‌دست و حاصل از آب شدن یخها به وجود آمده، روان است. گرمایش سیاره‌ی زمین باعث پس‌رفت یخها در دو قطب شمال و جنوب و بالا آمدن سطح آبهای اقیانوسها شده است.


8 – افغانستان، 2010
عکس از لیندسی آداریو/نشنال جئوگرافیک
نورنسا، 18 ساله که باردار است و به زودی وضع حمل خواهد کرد. شوهرش می‌خواست او را به بیمارستان برساند، اما خودروی آنها خراب شد و برای یافتن خودرویی دیگر رفت. سرانجام نورنسا و مادرش و شوهرش توانستند به بیمارستان رسیده و او دخترش را به دنیا آورد. عکاس هنگام خراب شدن خودرو از او و مادرش عکس گرفته است.



9 – خلیج کالیفرنیا، مکزیک، 2011
عکس از برایان اسکری/نشنال جئوگرافیک
دامی و سرنوشتی شوم برای یک کوسه ماهی بزرگ که در تور ماهیگیران افتاده و به کام مرگ رفته است. هر سال نزدیک به 40 میلیون کوسه تنها به خاطر باله‌هایشان کشته می‌شوند. این رقم باعث شده که توجه جامعه جهانی به این کوسه‌ها که تنها به خاطر باله‌هایشان و بیشتر در آسیا کشته می‌شوند جلب شود.




10 – پارک ملی سکویا، کالیفرنیا، 2012
عکس از مایکل نیکولز/نشنال جئوگرافیک
این عکس از 126 عکس کوچکتر درست شده است. این درختِ هیولاپیکرِ 3200 ساله که در جنگلی در کوه‌های سی‌یِرا نوادا کالیفرنیاست و پوشیده از برف، سکویا نام دارد و از رسته‌ی درختان کاج است و بیشتر از 75 متر ارتفاع دارد. دانشمندان از آن بالا رفته‌اند و بر بلندای یکی از بلندترین درختان دنیا ایستاده‌اند.



منبع:

http://mentalfloss.com/article/52915/10-iconic-photos-125-years-national-geographic#ixzz2gEnwM0c8

هچنین به این صفحات هم نگاه کنید:

www.nationalgeographic.com/125/national-geographic-memorable-moments

http://www.nationalgeographic.com/125/national-geographic-memorable-moments/#/15

http://mashable.com/2013/09/27/national-geographic-125-anniversary/#_




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد